انواع خرما در بازار ایران

خرما نوعی میوه گرمسیری است که دارای مواد مغذی بسیاری بوده و برای تأمین انرژی و حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. قدمت خرما تقریباً به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد و به طور سنتی به عنوان یک داروی ضد درد و مسکن کاربرد داشته است.

خرما خواص بسیار زیادی دارد که از جمله خواص آن می‌توان به کمک به حرکات روده و تقویت دستگاه گوارش، بهبود عملکرد مغز، تسهیل زایمان طبیعی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت قوای جنسی و… اشاره کرد. در این مقاله سعی می‌کنیم انواع خرما رایج در ایران و خواص آن را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌شود تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع خرما

در کشور ما انواع زیادی خرما کشت می‌شود و حتی به کشورهای دیگر صادر می‌گردد. از انواع خرما کشت شده در کشور ما می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

خرمای زاهدی ،خرمای پیارم ، خرمای خدری ،خرمای انبارا ، خرمای عنبره،خرمای مرداسنگ،خرمای ربی ،خرمای برحی،خرمای خاصویی،خرمای گنتار،خرمای خلاص، خرمای کبکاب ،خرمای شاهانی ، خرمای استعمران

خرمای زاهدی

از جمله مشهورترین و مرغوب‌ترین خرماهای خشک در ایران می‌توان خرمای زاهدی جهرم و خرمای زاهدی خشت را نام برد. خرمای زاهدی دارای رنگ قهوه‌ای روشن و یا قهوه‌ای شکلاتی بوده و به شکل بیضی است. این خرما شیرینی کمتری نسبت به خرماهای دیگر دارد که همین موضوع سبب شده است این خرما طرفداران بیشتری داشته باشد. از خواص این خرما می‌توان به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند: کبد چرب، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، سرماخوردگی و… را نام برد.

خرمای پیارم

خرمای پیارم، خرمای خشک و نیمه خشک است که در شهرستان حاجی‌آباد استان هرمزگان کشت می‌شود. این خرما دارای پوست نازکی بوده و رنگ آن طلایی و مشکی است که طلایی آن به میزان کمتری کشت می‌گردد. این خرما به عنوان خوش‌طعم‌ترین خرما موجود در جهان شهرت دارد. طبع این خرما گرم است و خواص بسیاری مانند: انرژی‌زا بودن، سلامت دندان و دهان، کنترل میزان قند و چربی، کمک به هضم راحت‌تر غذا، تقویت قوای جنسی و… دارد.

خرمای خدری

خرمای خدری در بوشهر کشت می‌شود و بهترین انتخاب برای افرادی است که به خرمای بسیار شیرین علاقه دارند. این خرما سوغات شهر بوشهر است که با توجه به کیفیت بالای آن، قیمت مناسبی دارد.

خرمای انبارا

خرمای انبارا نیز در شهر بوشهر کشت می‌شود و هسته آن کوچک است. این خرما بسیار پرطرفدار بوده و از گران‌ترین خرماهای بوشهر است. همچنین این خرما سرشار از پروتئین بوده و برای افراد ورزشکار و افرادی که در طول روز فعالیت دارند و انرژی هدر می‌دهند، بهترین گزینه برای استفاده است.

خرمای عنبره

رنگ خرمای عنبره تیره است، ساختار آن نرم بوده و بسیار معطر است. اندازه این خرما بسیار بزرگ و سنگین است و طعم شیرینی آزاردهنده‌ای ندارد. این خرما سبب افزایش وزن، رفع یبوست و غلبه بر ضعف جنسی می‌شود.

خرمای مرداسنگ

خرمای مرداسنگ در استان بوشهر و کرمان کشت می‌شود. این خرما، خرمای درجه دو و سه است و به علت اینکه طرفدار زیادی ندارد، در طول سال به میزان کمی کشت می‌شود.  این خرما بسیار خوشمزه بوده اما طبع آن گرم نیست.

خرمای ربی

خرمای ربی در استان سیستان و بلوچستان کاشته می‌شود که یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خرماهای جنوبی است و ارزش غذایی آن بسیار بالا است.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده این خرما لاکتوز و فروکتوز بوده که دارای قند کاملاً طبیعی است. به همین دلیل افرادی که قند خون بالایی دارند می‌توانند از این خرما استفاده کنند؛ چراکه جایگزین بسیار مناسبی برای قند و شکر خواهد بود. این خرما در مناطق گرم و بسیار خشک کاشته می‌شود و نیازی به یخچال برای نگهداری ندارد و در دمای اتاق و کابینت نیز می‌توان آن را قرار داد.

خرمای برحی

خرمای برحی در استان بوشهر کشت می‌شود و نوعی خرمای نرم و تر بوده که بسیار لذیذ و خوش طعم است. این خرما شیرینی بالایی دارد و خوردن چند عدد از آن در روز انرژی موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کند. این خرما یک خرمای دیررس است و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

خرمای خاصویی

خرمای خاصویی در شهر بهبهان کاشته می‌شود و طعم بسیار شیرینی دارد. این خرما حاوی میزان زیادی آهن، پتاسیم و منیزیم است و به همین دلیل بهترین دارو طبیعی برای افرادی است که کم‌خونی و یا مشکل استخوانی دارند. ازآنجایی‌که این خرما خواص بسیاری دارد، می‌توانید در طول روز تا 15 عدد از آن مصرف کنید. ظاهر این خرما شبیه بامیه است.

خرمای گنتار

خرمای گنتار نیز یکی از خرماهای تر است و در استان خوزستان کشت می‌شود. این خرما یکی از بهترین و مرغوب‌ترین محصولات بهبهان بوده که به کشورهای دیگر هم صادر می‌گردد. این خرما دارای بافت نیمه خشک بوده و ظاهر آن به صورت بیضی است. همچنین قابلیت نگهداری آن بسیار بالاست. این خرما را معمولاً در شهریور ماه و مهر ماه برداشت می‌کنند.

خرمای خلاص

خرمای خلاص یکی دیگر از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین خرماهاست که شیره آن فراوان بوده و شیرینی و قند فراوانی دارد. رنگ این خرما قهوه‌ای کاراملی بوده و پوست آن نازک است.

خرمای کبکاب

خرمای کبکاب از پرفروش‌ترین و مشهورترین سوغاتی‌های شهر بوشهر است که به کشورهای دیگر نیز صادر می‌گردد. این خرما به علت داشتن شیرینی زیاد حشرات را جذب خود می‌کند و به همین دلیل بهتر است آن را در محیط خنک نگهداری کنید. از خواص این خرما می‌توان: درمان کمردرد، بهبود مشکلات شنوایی و بینایی، بهبود مشکلات مربوط به ریه، رفع تشنگی، ضد سرطان بودن و… را نام برد.

خرمای شاهانی

خرمای شاهانی به صورت انحصاری در شهر بوشهر کشت می‌شود. بافت این خرما نرم و تر است و یکی دیگر از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خرماها در کشور ماست. رنگ این محصول قهوه‌ای روشن بوده و ظاهر باریکی دارد. این خرما سرشار از آهن، منیزیم و مواد معدنی است که خواص بسیار زیادی دارد. از خواص آن می‌توان به:  تنظیم ضربان قلب، بهبود کم‌خونی، بهبود معده درد و مشکلات گوارشی اشاره کرد.

این خرما در دسته خرماهای مرطوب قرار می‌گیرد و به شکل نیمه مرطوب و خشک آن را برداشت می‌کنند. معمولاً این خرما را در فصل پاییز برداشت می‌کنند. خرمای شاهانی جهرم یکی از بهترین انواع خرما در ایران است.

خرمای استعمران

خرمای استعمران نیز یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین خرماها در کشور است که نام دیگر آن خرمای سایر است. این خرما در خوزستان و شهرهای جنوبی ایران کشت می‌شود. همچنین به عنوان شیرین‌ترین خرما شناخته شده و قند آن بسیار زیاد است. میزان قند این خرما بالای 75% است.

این خرما نیز به کشورهای اروپایی صادر می‌گردد. قابلیت نگهداری این خرما به علت اینکه این نوع خرما، خرمای نیمه خشک محسوب می‌شود و میزان رطوبت آن از 18 درصد کمتر بوده، بالا است. این خرما را می‌توان به مدت 15 ماه در انبار و فضای سربسته نگهداری کرد.

خرمای مضافتی

خرما مضافتی در شهرستان بم کشت می‌شود. این خرما دارای پوست مشکی، نازک و براق است که می‌توان پوست آن را به‌راحتی جدا کرد. این محصول دارای مقدار زیادی پتاسیم در ساختار خود بوده و درمانی برای بیماری اسهال است. این خرما نیز یکی از محصولاتی است که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود

این خرما طرفداران زیادی دارد و دارای آهن بسیار و قند طبیعی در ساختار خود است. دقت کنید خرمای مضافتی باید حتماً در یخچال نگهداری شود. جالب است بدانید میزان فروش این نوع از خرما در ماه مبارک رمضان بالا می‌رود؛ چراکه میزان مواد معدنی موجود در آن زیاد است و مانع از ضعف و بی‌حالی فرد روزه‌دار می‌شود. طبع این خرما گرم است و به علت خواص فراوانی که دارد، می‌‌توان از آن به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کرد. از خواص این خرما می‌توان به کمک به حرکت منظم روده‌ها و خاصیت مسهل‌کنندگی آن اشاره کرد.

خرمای حلاوی

خرمای حلاوی در خوزستان کشت می‌شود. این خرما نرم است و پوست نازکی دارد. همچنین به کشورهای دیگر صادر می‌گردد و در برابر رطوبت مقاوم است. از خواص آن می‌توان به محافظت از بدن در برابر التهاب و جلوگیری از آسیب سلولی اشاره کرد.

خرمای آل مهتری

خرمای آل مهتری در استان هرمزگان کشت می‌شود و شکل آن کشیده است. این محصول زودرس است و جز خرماهای تر محسوب می‌شود. رنگ این خرما زرد مایل به قهوه‌ای بوده و سایز آن تقریباً کوچک است.

خرمای توری

خرمای توری دارای بافت خشک و مستحکمی است. رنگ این خرمایی طلایی و قهوه‌ای بوده و از انواع دیررس خرما است. مزه این خرما شیرین و آجیلی است.

جمع‌بندی

خرما در کشور ما انواع بی‌شماری دارد و هرکدام خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. هر فردی می‌تواند با توجه به میزان قند، طعم، شرایط نگهداری و قیمت، حداقل یک نوع خرمای مناسب برای خود را پیدا کند. هرچند که به نظر می‌رسد برخی از انواع خرما در ایران کمی ناشناخته هستند و کمتر نام آن‌ها را شنیده‌ایم. اما اکنون‌که انواع خرماهای موجود در کشور را می‌شناسیم، می‌توانیم با تنوع بیشتری این محصول مقوی و لذیذ را در سبد غذایی خود بگنجانیم!