آشنایی با خرمای پیارم

آشنایی با خرمای پیارم

خرما پیارم چیست؟

کشور ایران ازجمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در دنیا است که مقادیر زیادی خرما تولید کرده و در بازارهای داخلی و خارجی پخش می‌‌کند. سالانه انواع مختلفی خرما مانند: خرما پیارم، خرما خاصویی، خرما مضافتی، خرما شاهانی و… در کشور ما تولید می‌‌شود که هرکدام از این خرماها طعم، ویژگی و خواص ویژه‌ای دارند.

یکی از انواع خرماهای باکیفیت و گران‌قیمت صادراتی ایران، خرما پیارم است که در بعضی از شهرهای ایران، به علت شباهت این خرما به شکلات، به نام خرما شکلاتی نیز شهرت دارد. ازآنجایی‌که این خرما به بیش از 70 کشور دنیا مانند: آلمان، ترکیه، روسیه و… صادر می‌شود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پرسودترین زمینه‌های تجاری شهرت دارد

خرما پیارم را بهتر بشناسید

خرما پیارم بیشتر در شهرهای گرمسیری کشت می‌شود که دارای کیفیت‌های متفاوتی است اما خرمای شهر حاجی‌آباد واقع در استان هرمزگان بسیار معروف و پرطرفدار است.

از ویژگی‌های خرما پیارم می‌توان به پوست نازک، طبع گرم، پوسته چروکیده، ظاهر زیبا، رطوبت کم، رنگ قهوه‌ای تیره و پوسته چسبیده به گوشت خرما (که سبب راحتی در شستشو خرما می‌شود) اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های مهم این خرما می‌توان به ماندگاری بالای آن در دمای اتاق تا 18 ماه و در یخچال و سردخانه تا 24 ماه اشاره کرد. برای رسیدن کامل این خرما زمان بیشتری لازم است و از اواخر شهریور تا پایان آبان ماه برداشت خرما پیارم انجام می‌شود.

با خواص خرما پیارم بیشتر آشنا شوید

خرمای پیارم حاوی مواد معدنی، پروتئین، ویتامین‌ها، مواد قندی و… است که ارزش غذایی بالایی دارد. این خرما مانند خرماهای دیگر دارای خواص بسیاری است که می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • انرژی‌زا

خرمای پیارم دارای قند طبیعی مانند گلوکز ، فروکتوز و ساکارز است که انرژی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. قند طبیعی موجود در خرما با کمک ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به کنترل وزن نیز کمک می‌کند و مانع اضافه‌وزن و چاقی می‌شود.

  • بهداشت دهان و دندان

خوردن همیشگی خرما به محافظت و افزایش قدرت مینای دندان کمک می‌کند. ازآنجایی‌که این خرما حاوی فلوراید است از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

  • کاهش کلسترول مضر بدن

مصرف روزانه خرما پیارم سبب کاهش کلسترول مضر موجود در خون شده و به دلیل کاهش کلسترول مانع بروز سکته قلبی، سخت شدن سرخرگ‌ها و… می‌شود.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

ازآنجایی‌که این خرما سرشار از فیبر است، فیبر موجود در آن به‌سلامت معده و روده کمک می‌کند و برای تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین مصرف دائمی خرما پیارم سبب تقویت عملکرد روده و رشد باکتری‌های مفید موجود در آن می‌شود. به‌علاوه فیبر موجود در آن به هضم بهتر و راحت‌تر غذا کمک می‌کند.

  • کمک به تقویت قوای جنسی مردان

خرما پیارم در درمان ناباروری مردان تأثیر بسیاری دارد. ازآنجایی‌که این خرما سرشار از فلاونوئید، مواد معدنی، انواع ویتامین و اسیدفولیک است سبب افزایش تعداد اسپرم و افزایش میل جنسی در آقایان می‌شود.

  • تقویت عملکرد سیستم عصبی و جلوگیری از بروز آلزایمر

این خرما سرشار از فسفر و منیزیم است و فسفر سبب تقویت عملکرد سلول‌های عصبی می‌شود. همچنین وجود منیزیم برای بهبود بیماران دچار اختلال روانی بسیار مفید است.

  • درمان کم‌خونی

ازآنجایی‌که خرما پیارم سرشار از آهن و فولیک اسید است، یک منبع غذایی طبیعی و مناسب برای درمان کم‌خونی است.

  • پیشگیری از بروز سرطان

خرما پیارم سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها سبب کاهش تولید رادیکال آزاد در بدن افراد می‌شود و درنتیجه مانع بروز سرطان خواهد شد.

  • کاهش درد عضلانی.

خرما پیارم حاوی پتاسیم فراوانی است و وجود پتاسیم سبب کاهش دردهای عضلانی، رشد عضلات و بهبود انقباضات می‌شود.

  • کنترل دیابت و انسولین

این خرما سبب افزایش تولید ترشح انسولین در بدن می‌شود و با توجه به ساختار و مواد معدنی موجود در این نوع خرما باعث کاهش جذب گلوکز از روده و درنتیجه به کنترل دیابت کمک می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در این نوع خرما مانع بالا رفتن فشارخون می‌شود.

  • تعدیل طبع بدن

خرمای پیارم یکی از خرماهای نیمه‌خشک و دارای طبعی گرم است و مصرف این خرما برای افراد دارای طبع سرد بسیار مفید است و سبب حفظ تعادل بدن می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید. چرا که ممکن است برخلاف خواص بسیار زیاد آن، زیاده‌روی در مصرف خرما سبب بروز مشکلاتی مانند اضافه‌وزن، فشارخون بالا و بروز مشکلاتی برای افراد دیابتی شود.

ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم خرما پیارم چقدر است؟

کالری  282 کالری
کربوهیدرات 52 گرم
قند 63 گرم
پروتئین 2.5 گرم
چربی 0.4 گرم
فیبر 8 گرم
سدیم 2 میلی‌گرم
کلسیم 39 میلی‌گرم
پتاسیم 656 میلی‌گرم
آهن 1.02 میلی‌گرم
ویتامین B6 0.165 میلی‌گرم

قیمت خرما پیارم به چه عواملی بستگی دارد؟

خریدوفروش و قیمت خرما پیارم با توجه به عوامل زیر تعیین خواهد شد:

  • رنگ و ظاهر خرما

رنگ و ظاهر خرما باید طبیعی باشد و اگر غیرطبیعی به نظر برسد سبب کاهش قیمت خرما می‌شود.

  • نوع بسته‌بندی خرما

به‌طورکلی ظاهر و نوع بسته‌بندی در جلب مشتری و نحوه قیمت‌گذاری تأثیر بسزایی خواهد داشت.

  • طعم خرما

طعم خرما از دیگر فاکتورهای مهم در خرید آن است. خرما باید به‌درستی و در دمای مناسب نگهداری شود. اگر دمای نگهداری نامناسب باشد، سبب ترشیدن خرما می‌شود.

  • شکرک‌زدن

از شکرک زدن خرما می‌توان با قرار دادن در دمای مناسب جلوگیری کرد. وجود  شکرک بر روی خرما سبب خراب‌شدن ظاهر و طعم خرما می‌شود، درنتیجه میزان فروش کاهش‌یافته و به ضرر فروشنده خواهد بود. شکرک سبب ایجاد تغییر در بافت خرما شده و  باعث کاهش کیفیت خرما می‌شود.

  • سالم بودن خرما

باید روی بسته‌بندی خرما آرم غذا و دارو باشد، به دلیل اینکه این آرم نشان‌دهنده معتبر بودن کارخانه‌ی بسته‌بندی خرما است. ازآنجایی‌که خرما چسبناک است سبب جذب گردوغبار و آلودگی‌های  موجود در هوا می‌شود، به همین منظور قبل از استفاده باید آن را بشویید. هرچقدر خرما سالم‌تر باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود.

  • تازه بودن خرما

هرچقدر خرما تازه‌تر باشد طعم آن لذیذتر است. اگر طعم خرما تند باشد و مزه آن در دهان پخش شود، بدون شک آن خرما فاسد بوده و غیرقابل استفاده است. تازگی خرما در تعیین قیمت خرما پیارم بسیار مؤثر است.

به طور کلی توجه داشته باشید که خرما پیارم یک خرمای معمولی نیست و به علت کیفیت بالا و شرایط آب‌وهوایی ویژ‌ه‌ای که برای رشد لازم دارد، قیمت بالاتری نسبت به خرماهای دیگر خواهد داشت.

خرید خرما پیارم به چه افرادی بیشتر توصیه می‌شود؟

خرید خرما پیارم مانند سایر مواد غذایی طبیعی برای هیچ گروهی از افراد محدودیت ندارد و مصرف به‌اندازه آن برای همه مفید است. اما به دلیل وجود حجم بالای مواد مغذی و معدنی در این نوع خرما، مصرف آن برای افرادی که بدن آن‌ها در طول روز سوخت‌وساز زیادی دارد -مانند ورزشکاران، کودکان، زنان باردار و افراد دارای طبع سرد- توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم پاسخ سؤال «خرما پیارم چیست؟» را بدهیم و همچنین قیمت خرما پیارم و خرید خرما پیارم را برای شما عزیزان شرح دادیم. خرما پیارم یکی از انواع تجاری و پرطرفدار موجود در دنیاست و دارای خواص بسیاری مانند: پیشگیری از ابتلا به سرطان، درمان کم‌خونی، کنترل قند خون و … دارد. همان‌گونه که ذکر شد، به علت داشتن خواص فوق‌العاده‌ مصرف این خرما بیشتر به ورزشکاران، زنان باردار، دانش‌ آموزان و… توصیه می‌شود.

این نوشته در خرما ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *